Vanliga frågor

Här har ni svaren på de vanligaste frågorna kring bokningar av begravningar.

Vad händer efter att jag har gjort min bokning?

Vi tar kontakt med den valda kyrkan och begravningsplatsen för att bekräfta tider samt arrangerar med transport. Efter detta återkopplar vi till er via telefon för att bekräfta tider och datum för att sedan bekräfta bokningen.

Behöver jag göra något själv?

I de fall en representant inte är vald krävs det att någon är på plats ca en timme innan ceremonin för att arrangera blommor och tända levande ljus i lokalen. Vissa papper kommer även att behöva signeras och returneras av er.

När är min bokning bekräftad?

Efter att vi har tagit reda på huruvida tiderna och datumen ni önskat är lediga återkopplar vi till er via telefon. När vi sedan har kommit fram till en passande tid är bokningen bekräftad.

När ska jag vara på plats för ceremonin?

Vanligtvis räcker det med att vara på plats ca 15 min innan ceremonin börjar.

I det fall ni inte har köpt tjänsten ”representant vid ceremoni” rekommenderar vi att ni är på plats ca en timme innan utsatt tid för att få tillräcklig med tid att arrangera blommor,levande ljus och annat som ni vill ordna.

Kan jag ändra någonting i min bokning?

Ja, om man ringer till vår kundtjänst kan vi hjälpa dig att justera din bokning. Vad vi kan ändra beror på hur långt i processen man är kommen och hur nära i tiden ceremonin ligger. Blommor kan man till exempel ändra senast 5 dagar innan ceremonin.

Vad är betalningsvillkoren för fakturan?

Fakturan ska betalas inom 30 dagar, våra betalningar går via ett företag som heter Svea Webpay.

Kan man köpa produkter separat?

Absolut, vi har ett stort utbud till priser som utmanar hela branschen.

Hur vet jag hur gravstenen kommer att se ut?

Efter att vi har tagit emot era önskemål om hur gravstenen ska se ut tas en ritning fram som sedan skickas till er för godkännande. Om ni inte skulle vara nöjda med ritningen justeras ritningen efter era önskemål och en ny ritning skickas tills ni är nöjda och godkänner ritningen.

När väljer jag musik och ordning för ceremonin?

Ni kommer bli kontaktade av prästen för att gå igenom ordning och musik för ceremonin. Exempel på musik kan ni hitta här. Om det är en borgerlig begravning hjälper en officiant med musik och ordning inför ceremonin.

Kan det tillkomma några kostnader efter bokningen?

Vid valet askgravlund tillkommer en kostnad för uppsättning av namnskylt, detta har kyrkogårdsförvaltningen hand om. Om man väljer att skriva till fler än 40 tecken på gravstenen tillkommer 45kr/tecken per tecken utöver de 40 st sin ingår. Vid minnesstund tillkommer en kostnad för catering alternativt självkostnadspris för att köpa in mat och dryck. I de fall Funera står för bårtransport tillkommer en avgift som varierar beroende på upphämtningsplats.

Var kan man ha minnesstunden?

Minnesstunden kan man ha var som helst, i sitt hem, församlingshemmet eller vilken annan lokal som helst. Vi hjälper givetvis till med att boka lokal för minnesstunden.

Ordnar ni med catering för minnesstunden?

Ja, vi hjälper till att ordna med catering. I vissa församlingar finns det även husmor att tillgå som ordnar med mat och dryck mot en kostnad. Självklart kan man också ordna med mat och dryck själv.

Om man  beställer en ny gravsten, kan man göra plats för framtida namn då?

Ja, i bokningen finns det möjlighet att skriva in framtida namn inom parentes för att göra plats på stenen.